OM STIFTELSEN

SKF er en ideell aktør i familievernet som yter hjelp til familier, par og enkeltpersoner som opplever vanskeligheter i hverdagen.  Hjelpen er uavhengig av trosretning, seksuell legning og etnisitet.

Hva kan vi hjelpe deg med

Parsamtaler

Enten det dreier seg om utroskap, kommunikasjons-problemer eller at følelsene tar slutt, kan det være godt å snakke med en nøytral tredjepart.

Mekling / Foreldresamarbeid

Et samlivsbrudd er opprivende, men desto viktigere er det å finne gode måter å organisere det nye livet på.

Barn og ungdom

Noen ganger er det ekstra vanskelig å være barn eller ungdom i en familie. Det kan være utfordrende hvis de voksne i familien er veldig uenige om alt mulig.

Familiesamtaler

Konflikter i familien er vanskelig, enten det dreier seg om sinne, rus eller samarbeid knyttet til barn. Våre familieterapauter kan hjelpe.

Familievernkontorene våre arrangerer med jevne mellomrom kurs.

BUFDIRs Nettbibliotek

Finn kunnskap om barnevern og familievern, oppvekst, likestilling og ikke-diskriminering.

Ofte stilte spørsmål

Familier, par eller enkeltpersoner som opplever problemer i familien kan få hjelp ved Familievernkontoret. Vi kan gi tilbud om behandling og rådgivning der det foreligger vansker, konflikter eller kriser i familien. Dersom det er mange som ønsker time, vil vi prioritere familier som har barn som bor hjemme.

Du trenger ingen henvisning fra noen, men kan ta kontakt direkte med oss.

Timene på Familievernkontoret er gratis. Når vi holder kurs, vil vi ofte be om en liten deltakeravgift.

Har dere barn sammen som er under 16 år, plikter dere å møte til mekling før det kan søkes om separasjon. Intensjonen ved den obligatoriske meklingsordningen er at foreldrene skal komme frem til en skriftlig avtale om foreldreansvar, bosted og samvær.

Meklingstime får dere ved å henvende dere per telefon eller oppmøte ved et familievernkontor. Det skal ved separasjon normalt mekles i den kommunen dere sist hadde felles adresse. Det er i hovedregelen fremmøteplikt til første meklingstime, og mekler vil etter denne timen utstede en meklingsattest som må vedlegges separasjonssøknaden. Ofte kan det være hensiktsmessig å fortsette med flere frivillige meklingstimer for å komme frem til en detaljert avtale. Det kan tilbys opptil syv meklingstimer.

Separasjonssøknad sendes sammen med meklingsattest til Fylkesmannen i det fylket dere sist bodde sammen.

Det kreves ingen grunn for å søke separasjon, det er nok at den ene eller begge ikke ønsker å fortsette samlivet. Etter å ha vært separert i ett år, kan dere søke Fylkesmannen om skilsmisse. I separasjonstiden er dere formelt gift og kan ikke gifte dere på nytt. Dersom dere har bodd på forskjellig adresse i mer enn to år, kan dere søke skilsmisse uten å ha vært separert.

Søknadspapirer for separasjon og skilsmisse finner dere her.