Tilbake i Stiftelsen Kirkens Familievern

Hilde Barstad er tilbake som direktør i Stiftelsen Kirkens Familievern etter å ha hatt permisjon for å være statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet.

Tilbake i Stiftelsen Kirkens Familievern

- Det er godt å være tilbake i denne viktige jobben. Jeg kom til Justisdepartementet rett før nedstengningen i mars 2020. Noe av det som var viktig for regjeringen, var på så god måte som mulig ta vare på dem som fikk det mest vanskelig når samfunnet ikke var åpent som vanlig. Særlig bekymret var vi for hvordan familier som hadde det vanskelig før nedstengninger fikk det når alle måtte være hjemme hele tiden. Samtidig var familievernet lukket i en lang periode. Heldigvis kom det i gang igjen etter en stund.

Inntrykket fra familievernet er at mange familier fikk det bedre under pandemien fordi livet ble roligere slik at den stressende tidsklemma forsvant.  Men de som hadde det vanskelig fra før, fikk det enda vanskeligere. Noen av disse familiene som var i kontakt med familievernet før pandemien mistet vi kontakt med. Vi ser også at mange av de familiene som nå kommer til oss har mer komplekse problemer de trenger hjelp til å komme ut av.

Et viktig funn som kom fram i Korona-kommisjonens første rapport, var at myndighetene ikke nådde fram med informasjon til en del grupper. Særlig var det vanskelige å komme fram til flere innvandrergrupper.

- Dette er det svært viktig a vi tar med oss videre i arbeidet vårt. Mye kan tyde på at familievernet ikke når bredt nok ut.  Som diakonal organisasjon har en særlig viktig jobb å gjøre her. VI vet at vi nettopp fordi vi er diakonale lettere kan nå ut til en innvandrergrupper som kanskje i utgangspunktet er skeptiske til offentlige myndigheter, sier Hilde Barstad