Velg tema

Ny leder på Otta

Geir Vik har vært ved familievernkontoret på Otta i 35 år. En mer dedikert og engasjert person i familievernet skal en lete lenge for å finne. Med stort hjerte for lokalmiljøet kontoret er en del av, har han vært viktig for at familievernet har klart å nå ut til mange. Så det er ikke rart at lokalavisen har skrevet om ham.

Alle er velkommen til Familievernet

Av og til kan kanskje ordet «familie» få oss til å tenke på stereotypen mor, far og barn. Men familien er jo så mye mer enn det. Alle er velkommen til oss. I løpet av året har vi deltatt på flere Pride-arrangement for nettopp å understreke det. Her er noen av folkene våre i aksjon.

Tilbake i Stiftelsen Kirkens Familievern

Hilde Barstad er tilbake som direktør i Stiftelsen Kirkens Familievern etter å ha hatt permisjon for å være statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet.

Familievernet trenger en opptrappingsplan

Parterapien må prioriteres høyere. Dette ble slått fast av det regjeringsoppnevnte utvalget som i 2019 leverte en gjennomgang av familieverntjenesten (NOU 20/2019).

Tilbyr samtaler på Teams

Familievernet tilbyr også digital rådgivning via Teams. Teams har vist seg til å være et godt verktøy for gjennomføring av både par- og individualterapi, foreldresamarbeid og samtaler med barn og ungdom.

Solveig Kopperstad Bratseth, ny fungerende direktør

Jeg gleder meg til å være med å videreutvikle SKF som en profesjonell leverandør av familieverntjenester.

Jul i to hus

«Men hva med jul?» Mange foreldre i bruddfase kjenner det spørsmålet. Det setter seg i magen, ja hvordan blir det? Feire sammen, klistre på smilet å late som alt er greit? Feire med barna, måtte trøste dem fordi de savner eller tenker på den andre forelderen? Eller selv feire uten barna, blir det jul da? Hva er riktig, hva er best for barna? Hva vil barna egentlig?

SIK- rapport

Kirkens familievenn har fått utarbeidet en rapport om minoritetsfamiliers oppfatning av familievernet.

Familievernutvalget - høringsuttalelse

Stiftelsen Kirkens Familievern har avgitt høringsuttalelse til det regjeringsoppnevnte Familievernutvalget.

Det går bra

Det var hun som hadde tatt kontakt. Paret ønsket parterapi. De hadde hatt en periode med mye krangling, og orket ikke ha det sånn lenger.

Familiens betydning

I jula 2015 deltok statsråd Solveig Horne, biskop Solveig Fiske, forfatter Edvard Hoem og blomsterhandler Finn Schjøll i en informasjonsfilm om familien.

Sol på skolen – en historie

Hvordan løse foreldrekonflikt om hvor barnet skal begynne på skole?

Mias sorg – en historie

Mias foreldre er skilt og har vært på familievernkontoret for å snakke om samarbeidet. Mia (11 år) kom deretter til en samtale alene

Vanskelig å bli fratatt omsorg for barn

Det kan være en enorm påkjenning å bli fratatt omsorgen for barn uten selv å ha samtykket til det.

Snakker du partnerens kjærlighetsspråk?

Partneren din trenger å høre, kjenne, vite at du er glad i henne/han, bryr deg og er der for henne /han. Forteller du det på et språk hun/han forstår?

Pressemelding fra Stiftelsen Kirkens Familievern

Hilde Barstad (56) er engasjert som ny direktør i Stiftelsen Kirkens Familievern (SKF). Hilde Barstad er jurist med tilleggsutdannelse i ledelse, og har bred erfaring fra ulike stillinger i offentlig sektor.

Opplever du å bli mer sint på barna enn du ønsker?

Sinne handler i liten grad om hva barnet gjør, men hvordan du tenker om deg selv og barnet i situasjonen med barnet.

Mor, muslim og minoritet

Fire muslimske kvinner bosatt i Stavanger diskuterer identitet, ekteskap, religion og familie.

Minoritetsfamiliers tanker

Rapport om familierådgivning blant muslimske familier viser familiens sentrale betydning og rolle generelt for muslimer i alle faser i livet.

Familien i ulike kulturer

Inspirasjonsfilm med fokus på familien i ulike kulturer. Opptak gjort i Pedersgata i Stavanger.

Inspirasjonsfilm om foreldresamarbeid

Så gi hverande hånden på det en inspirasjonsfilm om foreldresamarbeid laget av Familievernkontoret Christiania torv

Hva skjer ved parterapi?

Emosjonsfokusert parterapi (EFT) er terapi for par som fremdeles er glad i hverandre og vil fortsette å leve sammen, men som savner kontakten og tryggheten som har vært i forholdet tidligere.